WYMIANA WAHACZA ROZPRĘŻNEGO (TZW. BANANA)

Wymiana wahacza rozprężnego (tzw. Banana) nie jest skomplikowana i na całą operację będziemy potrzebować około godziny. Oczywiście najwygodniej będzie nam wymienić wahacz z kanału ale jeśli nie mamy do niego dostępu to uda się też to zrobić z kobyłek. NIGDY NIE WCHODZIMY POD SAMOCHÓD, KTÓRY JEST NA LEWARKU!!

Narzędzia jakie będziemy potrzebować to:

-klucz oczkowy/płaski w rozmiarze 16

-klucz oczkowy/nasadkę w rozmiarze 17

-klucz oczkowy/nasadkę w rozmiarze 18

-klucz oczkowy/nasadkę w rozmiarze 22

-śrubokręt krzyżakowy

-łom

Zadanie zaczynamy od demontażu koła. Następnie wchodzimy pod samochód i bierzemy się za zdjęcie osłony pod silnikiem. W tym celu odkręcamy wszystkie śrubki trzymające osłonę (zaznaczono na czerwono).

Odkręcamy śrubę sworznia wahacza kluczem w rozmiarze 22 (zaznaczono na biało). Uważajmy, żeby po odkręceniu śruby nie zgubić grubej podkładki.

Następnie wykręcamy śrubę zabezpieczającą amortyzator w zwrotnicy. W tym celu używamy dwóch kluczy w rozmiarze 18 (jednego jako kontrę, zaznaczono na niebiesko).

Odkręcamy łącznik stabilizatora od uchwytu łącznika  kluczem w rozmiarze (zaznaczono na zielono) 16 lub 17 (spotkałem się z dwoma rozmiarami nakrętek). 

Teraz przechodzimy dalej i odkręcamy osłonę wahacza (niestety w samochodzie, który wykorzystałem do fotorelacji nie było tej osłony, pozostały jedynie śrubki). Osłonę odkręcamy kluczem w rozmiarze 10 (czerwone zaznaczenie). Po zdjęciu osłony widzimy śrubę trzymającą wahacz (żółte zaznaczenie), do jej odkręcenia potrzebujemy dwóch kluczy w rozmiarze 18. 

Najlepiej najpierw wykręcić nakrętkę a później wyjmować śrubę z racji na brak miejsca (przeszkadza tunel do chłodzenia hamulców).

Wyjmujemy wahacz i przechodzimy do zwrotnicy. Od tej strony wyjęcie go jest trochę trudniejsze ponieważ przeszkadza nam amortyzator. Musimy go podnieść o kilka centymetrów. Najłatwiej jest to zrobić zapierając się łomem o sworzeń wahacza. Teraz ściągaczem wyciskamy sworzeń wahacza ze zwrotnicy. Jeśli nie mamy ściągacza można ostrożnie go wybić.

Nowy wahacz montujemy w odwrotnej kolejności.

PAMIĘTAJ O USTAWIENIU ZBIEŻNOŚCI PO WYKONANEJ NAPRAWIE.