WYMIANA TARCZ HAMULCOWYCH E39

Jak wskazuje temat zajmiemy się wymianą tarcz i klocków hamulcowych przednich (tył wymienia się analogicznie jak przód dla tego nie będę tworzył osobnego tematu).

Wymiana jest bardzo prosta i przy odrobinie wprawy i posiadaniu kilku niezbędnych narzędzi jesteśmy ją w stanie wykonać w niespełna 3 godziny z demontażem i montażem kół.

Narzędzia jakie będziemy potrzebowali do wymiany klocków to:

*klucz imbusowy 7mm

*klucz imbusowy 5

*klucz oczkowy/nasadowy w rozmiarze 19

*płaski śrubokręt

*kombinerki (nie są konieczne)

*zestaw do wciskania tłoczków

*gruby drut

*strzykawka (niekoniecznie)

*smar do zacisków hamulcowych

Wymianę zaczynamy od odkręcenia i zdjęcia koła. PAMIĘTAJMY BY DOBRZE ZABEZPIECZYĆ SAMOCHÓD PRZED PRZYPADKOWYM OSUNIĘCIU SIĘ Z PODNOŚNIKA!! Po zdjęciu koła zabieramy się za właściwe prace.

W pierwszej kolejności zdejmujemy zabezpieczenie (sprężynę, zaznaczone na niebiesko )trzymającą zacisk ze wspornikiem. Zdjąć sprężyn ę można na dwa sposoby 1. sposób podważając płaskim śrubokrętem w miejscu zaznaczenia od tarczy na zewnątrz bądź 2. sposób za pomocą kombinerek pociągając za sprężynę od wewnątrz tarczy do zewnątrz.

Po demontażu zabezpieczenia bierzemy się za wyjęcie dwóch zaślepek znajdujących się od wewnętrznej części zacisku (zaznaczone na żółto), po zdjęciu zaślepek ukazują nam się dwie śruby. Śruby są na klucz imbusowy 7 mm, odkręcamy je i wyciągamy z tulei. 

Wyciągamy czujnik zużycia klocków pociągając go na zewnątrz (brązowe zaznaczenie), odhaczamy go z odpowietrznika zacisku (zaznaczono na niebiesko) zdejmując gumowy trzpień i dalej wypinamy wtyczkę czujnika ze skrzynki (prawa wtyczka zaznaczona na fioletowo).

Teraz zdejmujemy zacisk z tarczy wysuwając go na zewnątrz (w stronę tyłu samochodu).

Po wyjęciu zacisku ukazują nam się zużyte klocki, wyjmujemy je (klocek od strony tłoczka jest włożony do tłoczka i zabezpieczony sprężynami przed wypadnięciem) a zacisk podwieszamy na grubym drucie o sprężynę. NIGDY NIE POZWALAJMY BY ZACISK WISIAŁ SWOBODNIE NA PRZEWODZIE HAMULCOWYM PONIEWAŻ MOŻEMY USZKODZIĆ PRZEWÓD.

 

Kiedy mamy pewność, że zacisk jest zabezpieczony bierzemy się za odkręcenie jarzma. W tym celu, za pomocą klucza w rozmiarze 19 odkręcamy dwie śruby zaznaczone na zdjęciu. UWAGA! Po odkręceniu obu śrub jarzmo może spaść (np. na nogę 😉 ).

Następnie za pomocą imbusa w rozmiarze 5 odkręcamy śrubkę trzymającą tarczę. Teraz możemy ją zdjąć z piasty. Jeśli tarcza długo nie była zdejmowana może być potrzebne użycie siły. Najlepiej obstukać ją od wewnętrznej strony (oczywiście jeśli wymieniamy tarcze na nowe).

Warto przed montażem dokładnie wyczyścić miejsce styku tarczy z piastą. NIE SMARUJEMY NICZYM PIASTY, TYLKO JĄ CZYŚCIMY A PO OCZYSZCZENIU ODTŁUSZCZAMY.

Tarczę zakładamy na piastę i zabezpieczamy śrubą.

 

Teraz przechodzimy do komory silnika, zdejmujemy puszkę z filtrem kabinowym po stronie kierowcy (jak zdemontować puszkę filtra znajdziesz w tym temacie, odkręcamy zbiorniczek płynu hamulcowego i zabieramy się za wciskanie tłoczka w zacisk (czerwone zaznaczenie).

Do tego celu najlepiej jest zastosować zestaw do wciskania tłoczków hamulcowych, ponieważ bardzo ważne jest to aby tłoczek był wciskany równomiernie gdyż jego złe wciśnięcie może doprowadzić do uszkodzenia tłoczka (jego zablokowania) bądź uszkodzenia gumowej uszczelki chroniącej tłoczek. Jeśli jednak nie mamy takiego urządzenia, to bierzemy stary klocek zapieramy się o tłoczek i delikatnie go wsuwamy pilnując by wchodził równo. Ważne jest w trakcie wciskania tłoczka kontrolowanie stanu płynu hamulcowego w zbiorniczku, gdy przekroczy poziom max odciągamy jego nadmiar strzykawką uważając by nie ubrudzić nim lakieru ponieważ płyn hamulcowy bardzo silnie reaguje na lakier (uszkadza go).

Po wciśnięciu tłoczka oczyszczamy zacisk z brudu i pyłu a miejsce pracy (stykania się) klocka z zaciskiem smarujemy pastą do zacisków hamulcowych (zielone zaznaczenie), później montujmy klocki.

Tera gdy mamy osadzone klocki na zacisku delikatnie montujemy cały zestaw na tarczy hamulcowej i wsporniku uważając by klocki były na swoim miejscu i nigdzie się nie wysunęły.

Po osadzeniu zacisku na jarzmie (wsporniku) skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności czyli skręcamy zacisk z jarzmem za pomocą śrub na imbus 7 mm, wkładamy zaślepki i montujemy z powrotem sprężynę.

Teraz możemy osadzić czujnik zużycia klocków delikatnie wciskając go w klocek (od strony tłoczka. Po skończonej pracy sprawdzamy czy wszystko dobrze zrobiliśmy czy klocki są osadzone stabilnie (nie latają, nie dzwonią). Jeśli wszystko jest dobrze to montujemy koło.

Tak jak  na początku pisałem cała czynność jest prosta tylko trzeba to robić z głową i na spokojnie bo układ hamulcowy jest najważniejszy a przynajmniej jednym z najważniejszych układów w samochodzie, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo. Więc jeśli nie czujesz się na siłach bądź są jakieś niejasności to lepiej zlecić ich wymianę wykwalifikowanemu mechanikowi.