WYMIANA SIMERINGU WAŁU KORBOWEGO

Wymiana, po za samym wyjęciem i wbiciem simeringu jest prosta a potrzebny czas to około 3 godziny.

Narzędzia jakie będziemy potrzebować to:

-2 klucze płaskie o rozmiarze 32

-nasadka 15

-nasadka 24

-płaski śrubokręt

-imbus w rozmiarze H5

-nasadka torx E14

-blokadę do koła pasowego

Operację zaczynamy od odkręcenia przedniej osłony silnika (tutaj instrukcja jak to zrobić) po jej demontażu możemy zabrać się za odkręcenia wiskozy.

Nakładamy wąski, płaski klucz 32 na pompę wody (żółte zaznaczenie) a duży klucz płaski 32 zakładamy na śrubę wiskozy (czerwone zaznaczenie). Odkręcamy w odwrotnym kierunku czyli w prawą stronę (w stronę zbiornika wyrównawczego). Najłatwiej jest ją odkręcić uderzając młotkiem w duży klucz 32 pamiętając o odwrotnym kierunku odkręcania i pilnując kontry na pompie wody. Po kilku solidnych uderzeniach śruba powinna puścić – wtedy już możemy odkręcać palcami, bez użycia narzędzi.

Kiedy wiskozę mamy odkręconą, demontujemy po obu stronach obudowy wentylatora kołki (po jednym na stronę – żółte zaznaczenie) i wyciągamy wentylator wraz z obudową bądź dźwigamy tylko trochę obudowę do góry (PAMIĘTAJĄC O CZUJNIKU AUTOMATYCZNEGO ZAMYKANIA OBIEGU POWIETRZA) by umożliwić wyciągnięcie wentylatora.

Czujnik wyciągamy w stronę silnika (fioletowe zaznaczenie).

Kiedy wentylator wraz z obudową jest już na zewnątrz zabieramy się za zdjęcie pasków wieloklinowych – opis jak to zrobić znajdziesz tutaj.

Teraz możemy się zająć odkręceniem czterech śrub trzymających koło pasowe (biała strzałka), do ich odkręcenia potrzebujemy nasadki na torx w rozmiarze E14 oraz krótką przedłużkę (nie dłuższą niż10 cm). PAMIĘTAJMY O ZABLOKOWANIU KOŁA PASOWEGO DEDYKOWANYM DO TEGO KLUCZEM. Jeśli nie posiadamy takiego klucza zastępczo możemy użyć klucza do szlifierki kątowej (pod warunkiem, że odkręcamy koło pasowe w E46, E39 lub E38, w pozostałych wersjach nie da się go zablokować w ten sposób). Miejsce założenia blokady zaznaczono czerwoną strzałką.

Po odkręceniu wszystkich śrub spokojnie możemy wyjąć koło. UWAGA! Trochę waży, uważajmy żeby nam nie wypadło.

Po jego zdemontowaniu widzimy już uszczelniacz wału korbowego.

Najprostszą metodą (gdy nie posiadamy specjalistycznego sprzętu) na wyjęcie simeringu jest wkręcenie po dwóch przeciwległych jego stronach wkrętów (żółte strzałki) i ich równomierne pociągnięcie.

Kiedy udało nam się wyjąć simering, dokładnie czyścimy miejsce, w którym nabijemy nowe uszczelnienie. Następnie wycinamy z plastikowej butelki fragment plastiku o szerokości mniej więcej równej wewnętrznej średnicy simeringu. Można to pominąć ale ryzykujemy uszkodzeniem wargi uszczelnienia przy nakładaniu na wał korbowy.

Zakładamy to na simering w sposób widoczny na zdjęciu i nakładamy na wał korbowy. Staramy się go założyć równo po całym obwodzie. Jeśli nam się udało to bierzemy nasadkę o takiej samej średnicy jak nasze uszczelnienie i pobijamy gumowym młotkiem. Miejsca jest mało więc musimy się skupić na tym by uderzać centralnie w simering.

MUSI NAM SIĘ WBIĆ RÓWNOMIERNIE! JEŚLI NAM SIĘ TO NIE UDA JEST DUŻE RYZYKO USZKODZENIA SIMERINGU I PO KRÓTKIM CZASIE PONOWNIE ZACZNIE PRZEPUSZCZAĆ.

Po jego wbiciu delikatnie wyjmujemy plastikowy fragment butelki.

Wszystko skręcamy w odwrotnej kolejności niż demontowaliśmy.