WYMIANA PRZEWODU PALIWOWEGO POMPY CR

Często zdarza się tak, że z czasem przewód paliwowy doprowadzający ropę do pompy CR po prostu z racji wieku i warunków panujących w komorze silnika zaczyna twardnieć, kruszeć a co za tym idzie przepuszczać paliwo.

Więc jeśli zauważysz, że pompa CR jest zapocona od góry to nim podejmiesz decyzję o regeneracji bądź wymianie pompy spróbuj wymienić w/w przewód paliwowy.

Do całej operacji będziemy potrzebowali:

przewodu paliwowego wzmacnianego o średnicy wewnętrznej 8mm

śrubokręt płaski i krzyżak

klucz nasadkowy rozmiar 10

klucz oczkowy 8

klucz imbus

opaski (cybanty) metalowe

mała kątówka z tarczą (najlepiej kątówka modelarska)

Całą operację zaczynamy od demontażu osłon silnika – tej środkowej i prawej (patrząc od przodu auta). Odkręcenie ich jest bardzo proste, są cztery śruby z główką na imbus (zaznaczone na czerwono).

Następnie odkręcamy dolot do chłodniczki paliwa. Dolot jest przykręcony czterema wkrętami o rozmiarze grzybka 8mm (żółte zaznaczenie).

Po odkręceniu osłon i dolotu do chłodniczki mamy ułatwiony dostęp do przewodu paliwowego dochodzącego do pompy CR. Ale to jeszcze nie koniec niestety trzeba też zdemontować EGR bo jak później będzie widać na zdjęciach – bez demontażu EGR wymiana tego przewodu staje się praktycznie niemożliwa. Do odkręcenia EGR’a potrzebujemy klucza z nasadką o rozmiarze 10. Śruby są 4 (niebieskie zaznaczenie) dwie u góry i dwie na dole, na te na dole trzeba uważać by nie spadły bo sytuacją się trochę skomplikuje. Po odkręceniu śrub demontujemy cybant po lewej stronie EGR’a i ściągamy przewód.

Odkręcamy cybat mocujący przewód (żółte zaznaczenie) na króćcu pompy i ściągamy ku górze (zazwyczaj przewód jest przyklejony do króćca i trzeba użyć trochę siły by go zdjąć). Gdy uda nam się zdjąć już przewód musimy usunąć metalowy kołnierz pomiędzy przewodem gumowym a przeźroczystym plastikowym. Najlepiej jest go przeciąć kątówką modelarską.

Po usunięciu kołnierza zdejmujemy z króćca przewód i nasuwamy nowy (białe zaznaczenie), chwytamy go cybantem i skręcamy. To samo robimy z króćcem na pompie CR, czyli najpierw zakładamy cybant na przewód teraz przewód na króciec i skręcamy.

Przez taki sposób naprawy przewodu niestety tracimy trochę na oryginalnym rozwiązaniu bo musimy usunąć metalowy łącznik ale za to zaoszczędzimy spokojnie 200 zł a sposób montaży w żaden sposób nie pogarsza funkcjonalności układu paliwowego ani nie zmniejsza bezpieczeństwa.

Teraz pozostaje przykręcić z powrotem tunel powietrzny do chłodniczki paliwa i osłony silnika.

Przy okazji demontaży EGR’a warto go przeczyścić np. w benzynie ekstrakcyjnej żeby usunąć zbierającym się w nim nagar. U mnie po ponad 300 tyś km trochę się go już nazbierało. Nagar w EGR może powodować spowolnienie dynamiki silnika więc warto poświecić parę minut na jego przeczyszczenie. Poniżej zdjęcia po i sprzed czyszczenia.