WYMIANA NAPINACZY I ROLEK PASKÓW M57

Wymiana napinaczy i rolek prowadzących jest dosyć łatwa lecz będzie od nas wymagała odrobiny umiejętności i dobrych kluczy oraz najlepiej kanału bądź najazdu chociaż od góry też da się je wymienić. Czas potrzebny na wymianę to maksymalnie 3 godziny.

Narzędzia jakie będziemy potrzebować to:

-2 klucze płaskie o rozmiarze 32

-nasadka bądź klucz płaski w rozmiarze 8

-nasadka 15

-nasadka 16

-nasadka 24

-płaski śrubokręt

-imbus w rozmiarze H5

-imbus w rozmiarze H6

-klucz płaski (najlepiej oczkowy z grzechotką) w rozmiarze 10

-klucz torx T40

Pracę zaczynamy od demontażu dolnej osłony silnika (wystarczy zdemontować osłonę chłodnicy), następnie demontujemy przednią osłonę górną oraz tunel powietrza do chłodniczki paliwa – odkręcamy 4 śruby kluczem w rozmiarze 8 (zaznaczono na żółto). Teraz odkręcamy wiskozę – nakładamy wąski, płaski klucz 32 na pompę wody, a duży klucz płaski 32 zakładamy na śrubę wiskozy. 

Odkręcamy w odwrotnym kierunku czyli w prawą stronę (w stronę zbiornika wyrównawczego). Dokładny opis demontażu wiskozy znajdziesz tutaj. Następnie wyjmujemy kołki zabezpieczające osłonę wiskozy i odpinamy czujnik AUC.

Po wyjęciu wiskozy mamy miejsce do dalszych prac. Demontujemy paski wielorowkowe, w tym celu musimy użyć nasadki w rozmiarze 15 i poluzować napinacz paska klimatyzacji, do napinacza paska głównego potrzebujemy nasadki w rozmiarze 24. Dokładny opis zdjęcia i założenia pasków znajdziesz tutaj.

Następnie wchodzimy pod auto i kluczem imbusowym w rozmiarze H6 odkręcamy obie rolki prowadzące pasek (czerwone strzałki). 

Teraz musimy odkręcić górną śrubę trzymającą alternator, dolną natomiast wystarczy poluzować, do tego potrzebujemy nasadki w rozmiarze 16 (zaznaczono na biało). Nie ma konieczności odłączania alternatora!

Kiedy to zrobimy przekręcamy alternator w dół w prawą stronę.

Następnie odkręcamy rolkę napinacza paska klimatyzacji wraz z wysięgnikiem. Jest on przykręcony śrubą z łbem na klucz torx T40 lub na klucz w rozmiarze 10 (w zależności od wersji, czerwona strzałka). Kolejną czynnością jest odkręcenie samego napinacza, to tego musimy użyć klucza torx T40 lub nasadki w rozmiarze 13 (w zależności od wersji, niebieskie zaznaczenie). Odkręcamy obie śruby i go wyjmujemy.

Po odsunięciu alternatora mamy lepszy dostęp do śruby rolki napinacza i samego napinacza.

Ramię rolki jest przykręcone nakrętką w rozmiarze 10 (biała strzałka), z powodu miejsca najlepiej ją odkręcać kluczem oczkowym z grzechotką. Po jej odkręceniu wyjmujemy rolkę z ramieniem. Ramię może mocno siedzieć ale wystarczy zrobić dźwignię dużym śrubokrętem a ramię wyjdzie. Teraz bierzemy się za odkręcenie napinacza. Jest on przykręcony dwoma śrubami z łbem na klucz tork T40. Niestety z racji ich miejsca montażu nie byłem w stanie zrobić zdjęcia poglądowego. Trzeba się uzbroić w cierpliwość i szukać po omacku.

Składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Najpierw przykręcamy napinacze, później rolki wraz z ramieniem, skręcamy alternator, przykręcamy obje rolki prowadzące i na koniec zakładamy paski. Najlepiej użyć nowych pasków lecz jeśli montujemy stare to warto zachować kierunek pracy pasków.

Na czerwono zaznaczone są napinacze pasków.

Napinacz paska klimatyzacji naciągamy kręcąc kluczem w prawo natomiast napinacz paska głównego przekręcamy w lewo.