WYMIANA KRÓĆCA PRZYŁĄCZENIOWEGO WODY M57

Zadanie nie jest najtrudniejsze ale wymaga odrobiny umiejętności i wolnego czasu. Na całą operację będziemy potrzebować około 3 godzin.

Do zadania będziemy potrzebować następujących narzędzi:

-klucz nasadka rozmiar 10

-klucz nasadka rozmiar 11

-klucz płaski lub nasadka rozmiar 13

-klucz imbus 5

-śrubokręt płaski

Dodatkowo warto zaopatrzyć się w nowe o-ringi, które zazwyczaj są już zużyte i przy ponownym montażu węży do króćca będą przepuszczać płyn.

Demontaż kolektora ssącego opiszę w skrócie. Pełny opis demontażu dostępny jest TUTAJ.

Demontaż zaczynamy od odłączenia akumulatora, następnie wyjęcia puszek filtrów kabinowych po obu stronach oraz zdjęcia osłon górnych silnika. Kolejnym krokiem jest ściągnięcie gumowej uszczelki z podszybia, po jej zdjęciu widzimy trzy spinki (zaznaczono na biało) przytrzymujące wygłuszenie przedniej grodzi.

Zdejmujemy je, odkręcamy 4 plastikowe wkręty (zaznaczono na biało) i odpinamy przewód od osłony. Osłonę zdejmujemy pociągając ją ku górze.

Wyciągamy gumowe osłony kolektora.

Kolejno ściągamy osłonkę plusa przy silniku pociągając ją do góry i odkręcamy nakrętkę kluczem w rozmiarze 13 (zaznaczono na zielono), obok odkręcamy nakrętkę przytrzymującą obudowę bagnetu oleju (rozmiar 10 – zaznaczono na zielono) następnie przechodzimy dalej odkręcając czujnik ciśnienia powietrza przykręcony jest on śrubą z łbem w rozmiarze 10 mm (żółte zaznaczenie). Teraz odkręcamy metalowe opaski od rur EGR’a.

Następonie zabieramy się za odkręcenie śrub i nakrętek przytrzymujących kolektor. Górne śruby (12 szt.) przy wtryskiwaczach odkręcamy nasadką 10 mm natomiast dolne nakrętki (7 szt.) kluczem nasadkowym w rozmiarze 11 mm. Kolektor ostrożnie dźwigamy ku górze delikatnie kierując go w lewą stronę (str kierowcy). Miejsce śrub trzymających kolektor zaznaczono na czerwono (zdjęcie po lewej i zdjęcia u góry)

Kiedy już pozbyliśmy się kolektora mamy dostęp do śrub króćca.

Teraz spuszczamy płyn chłodniczy poprzez zawór w chłodnicy (płynu nie musimy spuszczać w całości).

Przed demontażem króćca najlepiej jest najpierw wypiąć węże wodne. Żeby to zrobić podnosimy płaskim śrubokrętem blokady i wyjmujemy je. Często węże z racji na swój wiek są zapieczone wtedy najlepiej przy pociąganiu za węża poruszać nim ostrożnie na boki.

Po wyjęciu węży odkręcamy trzy śruby z łbem na klucz 10 (zaznaczono na biało), którymi przykręcony jest króćiec.

Teraz dokładnie oczyszczamy blok w miejscu styku z uszczelką króćća. Wyjmujemy starą uszczelkę i zakładamy nową, w ASO dostępna pod nr OEM 11122247745 . Jeśli wymieniamy cały króćiec TO W ZESTAWIE Z NIM ZNAJDUJE SIĘ JUŻ USZCZELKA. Nr OEM króćca – 11127806196

 

Tak jak już wcześniej wspomniałem warto wymienić o-ringi uszczelniające wewnątrz przewodów elastycznych wody ponieważ z racji na wiek i warunki często są już popękane i przy ponownym ich montażu nie będą w pełni szczelne.

Wymiary o-ringów:

-węższy przewód – średnica zewnętrzna: 29 mm, średnica wew.: 25 mm

-grubszy przewód – średnica zewnętrzna: 46 mm, średnica wew.: 38 mmNiestety uszczelki nie występują jako część zamienna.

 

Skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności. Kolektor dokręcamy z siłą mniej więcej 15 Nm.