WYMIANA GUM STABILIZATORA OŚ PRZEDNIA

W tym przewodniku podpowiem jak wymienić poduszki stabilizatora przedniego w BMW E39 ale instrukcja pasuje również do innych modeli BMW.

 Sama wymiana nie jest trudna i nie wymaga specjalnych umiejętności ani narzędzi. Jedynie co w znaczący sposób ułatwi i przyśpieszy prace to kanał samochodowy bo bez niego praca stanie się uciążliwa.

 Co do samych gum stabilizatora to w e39 występują dwa rodzaje gum stabilizatora. W zwykłej wersji zawieszenia jest to guma o otworze 23 mm a w wersji zawieszenia m jest to 24 mm.

Narzędzia jakie będą nam niezbędne to:

*klucz nasadkowy rozmiar 13

*klucz płaski bądź oczkowy rozmiar 13

*klucz imbus rozmiar M8

*śrubokręt krzyżak

*młotek

Całą pracę zaczynamy od odkręcenia osłony pod silnikiem (czerwone zaznaczenie). Osłona przykręcona jest wkrętami na śrubokręt krzyżakowy. Po jego demontażu widzimy już stabilizator i gumy stabilizatora. Do odkręcenia osłony gumy stabilizatora (żółte zaznaczenie) będziemy potrzebowali klucza z nasadką o rozmiarze 13 oraz klucza imbus M8 dla kontry (zielone zaznaczenie). Często trzeba sobie pomóc młotkiem ponieważ śruby lubią się zapiec, można wtedy (oczywiście w wyczuciem) postukać młotkiem w klucz żeby poruszyć śrubę. Warto zaznaczyć sobie pierwotne położenie gumy stabilizatora żeby później nie mieć wątpliwości co do miejsca jej montażu.

Z lewej strony (strona kierowcy) nie będziemy mieli problemów z odkręceniem poduszki natomiast z prawej może być problem z odkręceniem śruby dla tego najłatwiej odkręcić śruby za pomocą klucza płaskiego bądź po prostu odkręcać śrubę imbusem a kontrę robić kluczem o rozmiarze 13. Tak jak w przypadku gumy po lewej stronie tak i po prawej warto zaznaczyć miejsce ułożenia gumy.

Po zdjęciu obu gum zakładamy nowe i składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Może pojawić się problem przy zakładaniu obejm na nowe gumy wtedy można delikatnie przesmarować gumy sylikonem do uszczelek.

NIGDY NIE SMARUJEMY GUM OLEJAMI BĄDŹ INNYMI  SMARAMI BO SPOWODUJE TO PRZYŚPIESZONE ZUŻYCIE ELEMENTU!

Przy okazji wymiany gum stabilizatora warto też wymienić łączniki stabilizatora (oczywiście jeśli wykazują one zużycie) ponieważ w momencie gdy stabilizator będzie luźny (nie będzie miał gum) łatwiej będzie je łatwiej wymienić nawet bez konieczności zdejmowania koła.

Instrukcję wymiany łączników stabilizatora znajdziesz tutaj