WYMIANA AMORTYZATORÓW TYŁ E39

Wymiana amortyzatorów wymaga przede wszystkim sporo czasu z racji na konieczność demontażu nadkola wewnętrznego oraz kanapy wraz z półką. Czas potrzebny na wymianę obu amortyzatorów szacuję na 5 godzin spokojnej pracy.

Narzędzia jakie będziemy potrzebować to:

-klucz w rozmiarze 8

-klucz w rozmiarze 10

-klucz w rozmiarze 13

-klucz w rozmiarze 17

-klucz w rozmiarze 21

-imbus w rozmiarze

-śrubokręt krzyżakowy

-deska lub mały podnośnik słupkowy

-kombinerki

Pracę zaczynamy od demontażu siedziska i oparcia kanapy – dokładny opis znajdziesz tutaj. Następnie demontujemy uchwyt oraz wyjmujemy kołki trzymające tylną półkę.

Teraz zabieramy się za wyjęcie lampek oraz tylnych słupków, aby je zdemontować podważamy ostrożnie lampkę w zaznaczonym miejscu i pociągamy do siebie, odpinamy wtyczkę. Teraz podważamy słupki w zaznaczonych miejscach, kiedy kołki puszczą wyjmujemy je w stronę przodu samochodu.

Kolejnym krokiem jest wyjęcie tylnej półki, po wcześniejszym demontażu kołków, wyjmujemy maskownice pasów (zielone zaznaczenie na pierwszym zdjęciu), teraz pozostaje nam już jedynie podłożenie rąk pod nią i pociągnięcie do siebie. Trzeba to robić z wyczuciem (szczególnie kiedy mamy roletę tylnej szyby.

Widzimy teraz po lewej i prawej stronie obudowy głośników. Musimy je odkręcić – po 2 wkręty na śrubokręt krzyżakowy (zaznaczono na czerwono).

. Po ich wyjęciu wyjmujemy wygłuszenie i widzimy już 3 śruby trzymające kolumnę mcphersona. Luzujemy je delikatnie za pomocą klucza nasadkowego w rozmiarze 13 (zaznaczono na zielono).

Teraz przechodzimy do koła, odkręcamy je i zabieramy się za demontaż nadkola. Trzyma się ono na 3 kołkach i 4 śrubach, po jego wyjęciu próbujemy luzujemy śrubę trzymającą amortyzator. W tym celu używamy klucza oczkowego bądź nasadki w rozmiarze 21 (żółta strzałka). Trzeba się uzbroić w cierpliwość ponieważ dostęp jest fatalny a śruba bardzo mocno dokręcona/zapieczona. UWAGA! Śruby nie wykręcamy do końca

Kiedy uda nam się ją popuścić wstawiamy między wahacz a nadkole wewnętrzne deskę bądź podnośnik słupkowy. Ułatwi nam to późniejszy montaż amortyzatora. Po zabezpieczeniu możemy do końca wykręcić śrubę.

Teraz w zależności od strony, albo demontujemy odpowietrznik zbiornika paliwa lub rurę wlewu paliwa i wracamy do auta żeby wykręcić 3 śruby trzymające łożysko mcphersona.

Następnym krokiem jest wysunięcie amortyzatora ze wspornika koła. Przesuwamy kolumnę do tyłu i wyjmujemy ją.

Teraz ściskamy sprężynę przeznaczonymi do tego ściągaczami. Następnie odkręcamy śrubę mocującą mcphersona – rozmiar 17. Przy jej odkręcaniu w większości przypadków zaczyna się obracać trzpień amortyzatora, by go złapać i zablokować musimy użyć kombinerek bądź włożyć końcówkę do imadła.

Składamy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o prawidłowym osadzeniu sprężyny w dolnej i górnej podkładce sprężyny. Kiedy wszystko jest na swoim miejscu skręcamy nakrętkę zabezpieczającą i stopniowo rozprężamy sprężynę