WYMIANA AMORTYZATORÓW PRZÓD E39

Wymiana amortyzatorów wymaga użycia profesjonalnych ściągaczy sprężyn. Jeśli nie mamy możliwości ich użycia  nie bierzmy się za ich wymianę.

Narzędzia jakie będziemy potrzebować to :

-imbus 7

-klucz oczkowy /nasadka 10

-klucz oczkowy/nasadka 16

– klucz oczkowy/nasadka 18

– klucz oczkowy/nasadka 20

– klucz oczkowy/nasadka 21

– klucz oczkowy/nasadka 22

Na kompletną zmianę amortyzatorów musimy poświęcić około półtora godziny na stronę.

W pierwszej kolejności zdejmujemy zabezpieczenie (sprężynę, zaznaczone na niebiesko )trzymającą zacisk ze wspornikiem. Zdjąć sprężyn ę można na dwa sposoby 1. sposób podważając płaskim śrubokrętem w miejscu zaznaczenia od tarczy na zewnątrz bądź 2. sposób za pomocą kombinerek pociągając za sprężynę od wewnątrz tarczy do zewnątrz.

Po demontażu zabezpieczenia bierzemy się za wyjęcie dwóch zaślepek znajdujących się od wewnętrznej części zacisku (zaznaczone na żółto), po zdjęciu zaślepek ukazują nam się dwie śruby. Śruby są na klucz imbusowy 7 mm, odkręcamy je i wyciągamy z tulei.

Pamiętajmy o podwieszeniu zacisku by ten nie wisiał na przewodzie hamulcowym. 

Teraz odkręcamy śrubę w zwrotnicy trzymającą amortyzator (nakrętka w rozmiarze 18 i kontra w rozmiarze 16 zaznaczono na żółto) oraz śrubę nad nią trzymającą wspornik łącznika stabilizatora (rozmiar 16 – żółta strzałka). Warto też odpiąć przewód czujnika ABS (miejsce zaznaczono na biało).

Kiedy mamy już uwolniony stabilizator i amortyzator demontujemy osłonę pod silnikiem oraz osłonę tulei wahacza prostego (dwie śruby w rozmiarze 10). Następnie luzujemy śrubę tulei wahacza prostego oraz wahacza rozprężnego (obie tuleje złapane są śrubami z łbem na klucz w rozmiarze 16 i nakrętką w rozmiarze 18) . Zaznaczone strzałkami białymi i żółtymi.

Po ich poluzowaniu zostaje nam jeszcze wykręcenie śruby końcówki drążka kierowniczego, w tym celu używamy klucza w rozmiarze 20 (czerwona strzałka), wyjmujemy końcówkę ze zwrotnicy i idziemy do góry.

 Przed następnym krokiem zabezpieczamy zwrotnicę by ta  nie mogła nam opaść (podkładamy podnośnik bądź opuszczamy tak samochód by tarcza była oparta o podłogę). Do uwolnienia kolumny musimy odkręcić trzy nakrętki w rozmiarze 13 (białe zaznaczenie) uważając by kolumna nam nie wypadła. Po ich odkręceniu opuszczamy kolumnę i wyjmujemy amortyzator ze zwrotnicy.

Kiedy mamy ją już na zewnątrz, ściągamy sprężynę odpowiednimi ściągaczami. Następnie odkręcamy śrubę mocującą mcphersona (śruba występuje w dwóch rozmiarach w zależności od producenta – 21 lub 22 – biała strzałka). Trzpień amortyzatora w większości przypadków przy odkręcaniu zacznie się obracać (właściwie w 100% przypadków, spowodowane jest to budową amortyzatora), w tym celu trzeba założyć kontrę kluczem imbus – zaznaczono na pomarańczowo. Celowo nie piszę rozmiaru imbusa ponieważ jest kilka rozmiarów, w zależności od producenta amortyzatora…

Teraz zostaje nam poskładanie wszystkiego w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o prawidłowym osadzeniu sprężyny w talerzyku amortyzatora i górnym mocowaniu. Kiedy wszystko jest na swoim miejscu skręcamy nakrętkę zabezpieczającą i stopniowo rozprężamy sprężynę.

PAMIĘTAJMY BY ROBIĆ TO STOPNIOWO!!

Kiedy kolumna jest kompletna i skręcona, najpierw osadzamy amortyzator w gnieździe zwrotnicy a następnie przykręcamy górne mocowanie do kielicha.