DEMONTAŻ ZBIORNIKA PALIWA E39

Zadanie wymaga sporo nakładu pracy i umiejętności technicznych.

Na całą operację potrzebować będziemy około 3 godzin. Dodam, że jeśli nie mamy najazdów bądź kanału to właściwie demontaż baku jest niemożliwy.

Niezbędne nam będą następujące narzędzia:

-klucz oczkowy rozmiar 16

-nasadka w rozmiarze 13

-nasadka w rozmiarze 10

-nasadka w rozmiarze 8

-imbus T40 z przedłużką

-płaski śrubokręt

-śrubokręt krzyżakowy

Zadanie zaczynamy od zdjęcia tylnego tłumika z gumowych zawiesi. Warto jednak. mimo wszystko puszkę wydechu zawiesić o hak żeby się za bardzo nie naprężała.

Kiedy wydech mamy obniżony zabieramy się za odkręcenie 6 nakrętek pomiędzy wałem a dyferencjałem. Do ich odkręcenia używamy klucza oczkowego w rozmiarze 16, niestety w powodu braku miejsca nie ma możliwości użycia nasadki. Jeśli nakrętki są zapieczone, wcześniej warto je potraktować penetratorem.

Następnie odkręcamy wspornik wydechu. Odkręcamy cztery śruby w rozmiarze 13 (zielone zaznaczenie), odkręcamy osłonę termiczną (nasadka rozmiar 8). Po jej obniżeniu i lekkim przesunięciu w stronę przodu auta widzimy podporę wału. 

Musimy ją odkręcić żeby wał dostał luzu i można go było wyjąć z dyfra. Do odkręcenia są dwie śruby o łbach w rozmiarze 13 (zdjęcie obok). Przy odkręcaniu podpory uważajmy żeby wał na przegubie zbyt bardzo się nie łamał.  

Teraz podpieramy wał i wyjmujemy go z dyfra pilnując  kąta na przegubie (zbyt duży kąt może spowodować rozpięcie się wału)!!

Kiedy wał jest już odpięty demontujemy opaski na połączeniach przewodów paliwowych elastycznych i metalowych i rozpinamy je (miejsce montażu opasek zaznaczono czerwonymi strzałkami).

en tekst. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

 Następnie idziemy do samochodu, demontujemy mieszek ochronny „ręcznego” i odkręcamy po dwie nakrętki na linkę – główna w rozmiarze 12 i kontra w rozmiarze 11 (zaznaczone na zdjęciu obok). Teraz przechodzimy do tyłu i wyjmujemy siedzisko kanapy, odkręcamy okrągłe osłony po obu stronach i odpinamy przewody paliwowe od baku oraz wtyczki zasilające pompę i pływaki.

Zdejmujemy prawe tylne koło i zabieramy się za odkręcenie nadkola. Trzyma się ono na 3 kołkach i 4 śrubach, po jego wyjęciu widzimy przewody odpowietrzające bak i przewód od wlewu paliwa, musimy je rozpiąć. Rozłączyć należy dwa przewody licząc od tyłu – zaznaczone czerwonymi strzałkami na zdjęciu obok.

Wracamy pod samochód, wypinamy linki ręcznego z uchwytów i pociągamy je w stronę tyłu samochodu (nie musimy ich wyjmować na zewnątrz).

Następnie odkręcamy śruby trzymające zbiornik są one na imbus w rozmiarze T40. UWAGA ŚRUBY ZAZWYCZAJ SĄ W FATALNYM STANIE (MOCNO SKORODOWANE, TRZEBA UWAŻAĆ PRZY ODKRĘCANIU PONIEWAŻ ŁATWO USZKODZIĆ GNIAZDO ŚRUBY). Dwie śruby są na bokach baku a dwie trzymają pasy (zaznaczone czerwonymi strzałkami na trzecim zdjęciu od góry oraz na zdjęciu obok).

Po ich odkręceniu odginamy delikatnie pasy do tyłu i wypinamy je z haków, przesuwając w bok (miejsce uchwytów zaznaczone strzałką). PAMIĘTAJMY O PODTRZYMANIU BAKU NA SWOIM MIEJSCU PONIEWAŻ PO ODKRĘCENIU ŚRUB BAK NAM OPADNIE I MOŻE USZKODZIĆ PRZEWODY PALIWOWE I HAMULCOWE!!

Opuszczamy delikatnie bak o 5-10 cm i wracamy z powrotem do środka auta, przez okrągłe otwory po obu stronach zauważymy przewody które wchodzą do karoserii, je też musimy wypiąć z trzpieni baku by móc go wydostać na zewnątrz. Teraz możemy swobodnie wyjąć bak. Najlepiej to zrobić przesuwając go w prawo przed tylną tarczą, wyjęcie przez drugą stronę uniemożliwiają nam wychodzące ze zbiornika przewody.