DEMONTAŻ PODSTAWY FILTRA OLEJU ORAZ CHŁODNICY OLEJU M57

W tym temacie przestawię krok po kroku wymianę podstawy filtra oleju wraz z chłodnicą oleju. Czynność ta jest dosyć czasochłonna i wymaga odrobiny umiejętności manualnych.

Czas jaki będziemy potrzebowali na wymianę (łącznie z poskładaniem wszystkich elementów z powrotem) to około 4 godziny.

Do demontażu chłodnicy oleju (i innych elementów, które trzeba zdemontować by dostać się do chłodnicy oleju) będziemy potrzebować:

-klucz nasadka rozmiar 10

-klucz nasadka rozmiar 11

-klucz płaski lub nasadka rozmiar 13

-klucz imbus 5

-śrubokręt płaski

-torx
Standardowo gdy robimy coś „głębiej” w komorze silnika musimy zdemontować osłony silnika, następnie demontujemy kolektor ssący – jak to zrobić znajdziesz tutaj.

Gdy mamy już zdemontowany kolektor, odkręcamy śruby trzymające chłodnicę filtra paliwa i wyciągamy ją – kliknij żeby dowiedzieć się jak to zrobić. Można także zdemontować całkowicie filtr paliwa (jeśli chcesz przypomnieć sobie jak to zrobić kliknij tutaj) by ułatwić sobie manewrowanie kluczami.

Teraz odkręcamy przewody ze zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego (zaznaczone na niebiesko), wypinamy zbiornik wyrównawczy (miesce zatrzasku pomiędzy błotnikiem a zbiornikiem zaznaczono na brązowo) oraz śrubę łączącą podstawę filtra i sztywnego przewodu płynu chłodniczego (zaznaczono na biało).

Gdy zrobiliśmy powyższe czynności, spuszczamy olej silnikowy (jak to zrobić dowiesz się w tym poradniku) oraz płyn chłodniczy odkręcając zawór spustowy w chłodnicy (znajduje się on w dolnej części po jej lewej stronie).

Kiedy płyn z chłodnicy już zszedł możemy zabrać się za odkręcenie podstawy filtra oleju wraz z jego chłodnicą (jeśli mamy potrzebę demontażu samej chłodnicy to można odkręcić tylko ją ale jest to bardzo utrudnione z powodu braku miejsca, więc łatwiej jest odkręcić podstawę od bloku silnika i gdy mamy już ją poza autem rozdzielić te elementy.

Podstawa filtra jest przykręcona trzema śrubami na klucz nasadkę rozmiar 13 do bloku (miejsca montażu śrub zaznaczono na zielono). Po odkręceniu śrub staramy się delikatnie przesunąć podstawę w stronę filtra paliwa i lekko przekręcić w prawo, wtedy powinna bez problemu dać się wyjąć. Kiedy uda nam się ją wysunąć odkręcamy przewód płynu chłodniczego od chłodnicy oleju i ściągamy go z krućca.

Chłodnica oleju przykręcona jest do podstawy filtra czterema lub trzema śrubami (w zależności od wersji silnika M57).

Na zdjęciu poniżej pokazane miejsce montażu śrub w silniku M57 dla modelu E60/E61

Warto przy demontażu każdego z elementów przed ponownym montażu wymienić na nowe uszczelki.

uszczelka pomiędzy podstawą a blokiem nosi nr 11422247378

uszczelka pomiędzy podstawą a chłodnicą nosi nr 11422247380

Przed ponownym montażem trzeba pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu miejsca styku podstawy z blokiem oraz jeśli demontowaliśmy chłodnicę oleju to między nią a podstawą filtra.

Po udanym demontażu wszystko składamy ale w odwrotnej kolejności.