DEMONTAŻ PODPORY WAŁU BMW

Wymiana podpory wału w zasadzie nie jest skomplikowana. Najważniejsze w tym wypadku jest posiadanie kanału bądź podnośnika oraz odpowiednich kluczy. Czas jaki musimy na to przeznaczyć to około 3,5 godziny.

Narzędzia jakie będziemy potrzebować to:

-klucz oczkowy i płaski rozmiar 18

-nasadka 18

-nasadka 13

-nasadka bądź płaski klucz 8

-klucz płaski bądź nasadowy w rozmiarze 10

-klucz oczkowy lub płaski w rozmiarze 16

-płaski śrubokręt

-ściągacz

Pracę zaczynamy od odkręcenia wspornika wydechu, przykręcony jest 4 śrubami w rozmiarze 13 (niebieskie zaznaczenie). Następnie demontujemy gumowe uchwyty tylnego tłumika (fioletowe strzałki).

UWAGA! WYDECH JEST DOSYĆ CIĘŻKI I TRZEBA UWAŻAĆ PRZY DEMONTAŻU GUMOWYCH UCHWYTÓW. Po jego zdjęciu obniżamy do wysokości dołu koła i zabezpieczamy (trzeba uważać by za bardzo go nie opuścić i nie uszkodzić siatek).

Teraz odkręcamy osłonę, która również przykręcona jest 4 śrubami w rozmiarze 13 (białe zaznaczenie). Odkręcamy odważniki poduszek skrzyni biegów (białe strzałki).

Kolejną rzeczą jaką musimy zrobić to demontaż zawieszenia skrzyni biegów, trzyma się on na 4 śrubach w rozmiarze 13 (zielone zaznaczenie). Przed odkręceniem śrub MUSIMY ZABEZPIECZYĆ SKRZYNIĘ PRZĘD OPADNIĘCIEM. W tym celu podstawiamy kobyłki bądź lewarek i dopiero wtedy odkręcamy zawieszenie skrzyni. Dodatkowo musimy odkręcić śruby wspornika wydechu, do ich odkręcenia potrzebujemy klucza w rozmiarze 10 (żółte strzałki).

UWAGA! Nie ma konieczności demontażu zawieszenia skrzyni ale znacząco ułatwi to odkręcenie śrub pomiędzy łącznikiem elastycznym a wałem

Po jej demontażu mamy już dostęp do łącznika elastycznego i jego śrub. Śrub jest 6 z łbami na klucz o rozmiarze 18, kontra również na klucz nr 18. Nas interesują tylko trzy śruby łączące ze sobą wał i łącznik elastyczny. Trzeba się trochę nagimnastykować przy odkręcaniu ponieważ między łącznikiem a skrzynią jest bardzo mało miejsca ale przy odrobinie cierpliwości uda nam się je odkręcić.

Kiedy jesteśmy już po, przechodzimy do tyłu i odkręcamy śruby łączące wał z dyfrem (zaznaczono na niebiesko). Jest to 6 śrub na klucz (najlepiej oczkowy) w rozmiarze 16. Śruby nie są mocno przykręcone więc pójdzie łatwo.

Następnie demontujemy osłonę termiczną, która trzyma się na 3 śrubach na klucz nr 8 (niebieskie zaznaczenie). 

Teraz mamy dostęp do podpory wału, odkręcamy dwie śruby w rozmiarze 13 (zaznaczono na biało) i ostrożnie zabieramy się za demontaż wału. Najlepiej jest to robić w dwie osoby. Łamiemy wał i kiedy dostaje luzu najpierw wypinamy z dyfra a następnie rozłączamy go od łącznika elastycznego.

Kiedy wał mamy na zewnątrz możemy się zabrać za jego rozpołowienie. NAJPIERW JEDNAK MUSIMY ZAZNACZY SOBIE POŁOŻENIE OBU CZĘŚCI WAŁU WZGLĘDEM SIEBIE!! WAŁ JEST WYWAŻONY I JEŚLI TEGO NIE ZROBIMY MOŻEMY MIEĆ WIBRACJE Z UKŁADU NAPĘDOWEGO!!

Kiedy zaznaczymy sobie położenie, odkręcamy śrubę zaznaczoną białą strzałką. Do jej odkręcenia używamy klucza oczkowego (inny nie wejdzie) o rozmiarze 18. Następnie rozsuwamy wał, nie powinno być z tym problemów.

Większym problemem będzie usunięcie starej podpory wału. Jeśli wymieniamy podporę na nową to możemy wyciąć gumę wokół łożyska i samo łożysko zdjąć za pomocą ściągacza.

Następnie nakładamy nową podporę i nabijamy ją na trzpień wału. Do tego najlepiej użyć rurki o średnicy niewiele większej od średnicy wieloklinu, najlepiej żeby rurka miała średnicę porównywalną ze średnicą łożyska zaznaczonego białą strzałką. Jeśli użyjemy  rurki o zbyt dużej średnicy uszkodzimy nową podporę.

Po jej poprawnym osadzeniu skręcamy wał i zabieramy się za jego montaż. Wszystkie elementy skręcamy w odwrotnej kolejności względem demontażu.

UWAGA! Podpora wału jest inna nie tylko ze względu na silnik zamontowany w samochodzie ale również ze względu na zastosowaną skrzynię. Warto mieć to na uwadze zamawiając część.