DEMONTAŻ ŁĄCZNIKA ELASTYCZNEGO WAŁU BMW E39/E38

Wymiana łącznika elastycznego wału w zasadzie nie jest skomplikowana. Najważniejsze w tym wypadku jest posiadanie kanału bądź podnośnika oraz odpowiednich kluczy. Czas jaki musimy na to przeznaczyć to około 3 godziny.

Narzędzia jakie będziemy potrzebować to:

-klucz oczkowy lub płaski rozmiar 18

-nasadka 18

-nasadka 13

-nasadka bądź płaski klucz 8

-klucz płaski bądź nasadowy w rozmiarze 10

-klucz oczkowy lub płaski w rozmiarze 16

-płaski śrubokręt

Pracę zaczynamy od odkręcenia wspornika wydechu, przykręcony jest 4 śrubami w rozmiarze 13 (niebieskie zaznaczenie). Następnie demontujemy gumowe uchwyty tylnego tłumika (fioletowe strzałki).

UWAGA WYDECH JEST DOSYĆ CIĘŻKI I TRZEBA UWAŻAĆ PRZY DEMONTAŻU GUMOWYCH UCHWYTÓW. Po jego zdjęciu obniżamy do wysokości dołu koła i zabezpieczamy (trzeba uważać by za bardzo go nie opuścić i nie uszkodzić siatek).

Teraz odkręcamy osłonę, która również przykręcona jest 4 śrubami w rozmiarze 13 (białe zaznaczenie). Odkręcamy odważniki poduszek skrzyni biegów (białe strzałki).

Kolejną rzeczą jaką musimy zrobić to demontaż zawieszenia skrzyni biegów, trzyma się on na 4 śrubach w rozmiarze 13 (zielone zaznaczenie). Przed odkręceniem śrub MUSIMY ZABEZPIECZYĆ SKRZYNIĘ PRZĘD OPADNIĘCIEM. W tym celu podstawiamy kobyłki bądź lewarek i dopiero wtedy odkręcamy zawieszenie skrzyni. Dodatkowo musimy odkręcić śruby wspornika wydechu, do ich odkręcenia potrzebujemy klucza w rozmiarze 10 (żółte strzałki).

Po jej demontażu mamy już dostęp do łącznika elastycznego i jego śrub. Śrub jest 6 z łbami na klucz o rozmiarze 18 (zaznaczone na czerwono), kontra również na klucz nr 18. Trzeba się trochę nagimnastykować przy odkręcaniu ponieważ między łącznikiem jest bardzo mało miejsca ale przy odrobinie cierpliwości uda nam się je odkręcić.

Kiedy jesteśmy już po, przechodzimy do tyłu i odkręcamy śruby łączące wał z dyfrem (zaznaczono na niebiesko). Jest to 6 śrub na klucz (najlepiej oczkowy) w rozmiarze 16. Śruby nie są mocno przykręcone więc pójdzie łatwo.

Następnie demontujemy osłonę termiczną, która trzyma się na 3 śrubach na klucz nr 8 (niebieskie zaznaczenie). 

Teraz mamy dostęp do podpory wału, odkręcamy dwie śruby w rozmiarze 13 (zaznaczono na biało) i ostrożnie zabieramy się za demontaż wału. Najlepiej jest to robić w dwie osoby. Łamiemy wał i kiedy dostaje luzu najpierw wypinamy z dyfra a następnie rozłączamy go od skrzyni. Zazwyczaj łącznik elastyczny zostaje na wale, wystarczy go delikatnie zbić i mamy go zdjęty.

Nowy łącznik montujemy zgodnie ze wskazaniem na jego brzegu (strzałka wskazuje kierunek montażu, strzałką w stronę skrzyni). Resztę montujemy w odwrotnej kolejności.