DEMONTAŻ KOLEKTORA SSĄCEGO M57

W poniższym artykule przedstawię krok po kroku jak zdemontować kolektor ssący na przykładzie silnika BMW M57D30. Cała operacja nie jest nadmiernie skomplikowana i jest możliwa do wykonania w mniej niż pół godziny.

Do demontażu kolektora będziemy potrzebować następujących narzędzi:

-klucz nasadka rozmiar 10

-klucz nasadka rozmiar 11

-klucz płaski lub nasadka rozmiar 13

-klucz imbus 5

-śrubokręt płaski

 

 

Demontaż zaczynamy od odłączenia akumulatora, następnie wyjęcia puszek filtrów kabinowych po obu stronach (jak to zrobić można znaleźć tutaj) oraz zdjęcia osłon górnych silnika. Kolejnym krokiem jest ściągnięcie gumowej uszczelki z podszybia, po jej zdjęciu widzimy trzy spinki (zaznacz. na biało) przytrzymujące wygłuszenie przedniej grodzi.Zdejmujemy je podważając płaskim śrubokrętem, odkręcamy 4 plastikowe wkręty (zaznacz. na biało) i odpinamy przewód od osłony. Osłonę zdejmujemy pociągając ją ku górze.

Teraz wyciągamy gumowe zaślepki (zaznacz. na pomarańczowo) podważając śrubokrętem

Kolejno ściągamy osłonkę plusa przy silniku pociągając ją do góry i odkręcamy nakrętkę (zazn. na zielono) kluczem w rozmiarze 13, obok odkręcamy nakrętkę przytrzymującą obudowę bagnetu oleju (rozmiar 10, zaznacz. na zielono) następnie przechodzimy dalej odkręcając czujnik ciśnienia powietrza przykręcony jest on śrubą (zazn. na żółto) z łbem w rozmiarze 10 mm.

Teraz odkręcamy metalowe opaski od rur EGR’a (zazn. na niebiesko) oraz wypinamy pr zewód podciśnieniowy. Jeśli mamy wersję po lifcie dodatkowo demontujemy przewód podciśnienia od gruszki regulującej prace klapek.

Po odkręceniu PLUSA, obudowy bagnetu, czujnika ciśnienia oraz demontażu rur EGR…. zabieramy się za odkręcenie śrub i nakrętek przytrzymujących kolektor (wszystkie śruby i nakrętki trzymające kolektor zostały oznaczone na czerwono). Górne śruby (12 szt.) przy wtryskiwaczach odkręcamy nasadką 10 mm natomiast dolne nakrętki (7 szt.) kluczem nasadkowym w rozmiarze 11 mm.

 

Po odkręceniu wszystkich śrub i nakrętek (PAMIĘTAJĄC O WYJĘCIU CZUJNIKA Z KOLEKTORA!!) ostrożnie dźwigamy kolektor ku górze delikatnie kierując go w lewą stronę (str kierowcy).

Jeśli nikt wcześniej nie postanowił „ulepszyć” fabryki i nie przykleił go na sylikonie bądź kleju to powinien bez problemu zejść.

Jeśli będziemy wykonywali dodatkowe prace przy samochodzie kiedy kolektor jest poza samochodem warto zabezpieczyć kanały wkładając w nie delikatnie folie bądź zakleić je taśmą malarską by nic nam do środka nie wpadło.

 

Warto przy demontażu kolektora zainwestować w nowe uszczelki (numery częśći podane na dole strony) szczególnie gdy nie mamy pewności czy wcześniej były wymieniane.

Stare uszczelki są niejednokrotnie sparciałe i stwardniałe dodatkowo dopasowały się do ułożenia kolektora względem głowicy i po ich ponownym użyciu nie będą już tak dobrze przylegać i może się pojawić „lewe powietrze”. Dodatkowo przed ponownym montażem kolektora warto wyczyścić miejsce przylegania uszczelek do głowicy by powierzchnia styku była względnie czysta i równa.

 

Demontaż kolektora przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Z tym, że śruby i nakrętki kolektora dokręcamy śruby naprzemiennie (lewa-prawa-lewa-prawa), chodzi o to by kolektor ułożył się równo względem głowicy.

Numery OEM uszczelek:

-11617790198

-11612246945

Części te występują we wszystkich wersjach M57 od grudnia 1997 do 2010 roku (niektóre modele do 2013 r.). Poprawnie zamontowane uszczelki kolektora powinny wyglądać tak: