DEMONTAŻ KOŁA PASOWEGO M57

Wymiana jest prosta a potrzebny czas to +- 2 godziny.

Narzędzia jakie będziemy potrzebować to:

-2 klucze oczkowe o rozmiarze 32

-nasadka 15

-nasadka 24

-płaski śrubokręt

-imbus w rozmiarze H5

-nasadka torx E14

-blokadę do koła pasowego

Całą zabawę zaczynamy od odkręcenia przedniej osłony silnika, po jej demontażu możemy zabrać się za odkręcenia wiskozy.

Nakładamy wąski, płaski klucz 32 na pompę wody (żółte zaznaczenie) a duży klucz płaski 32 zakładamy na śrubę wiskozy (czerwone zaznaczenie). Odkręcamy w odwrotnym kierunku czyli w prawą stronę (w stronę zbiornika wyrównawczego). Najłatwiej jest ją odkręcić uderzając młotkiem w duży klucz 32 pamiętając o odwrotnym kierunku odkręcania i pilnując kontry na pompie wody. Po kilku solidnych uderzeniach śruba powinna puścić – wtedy już możemy odkręcać palcami, bez użycia narzędzi.

 Kiedy wiskozę mamy odkręconą demontujemy po obu stronach obudowy wentylatora kołki (po jednym na stronę) i wyciągamy wentylator wraz z obudową bądź dźwigamy tylko trochę obudowę do góry (PAMIĘTAJĄC O CZUJNIKU AUTOMATYCZNEGO ZAMYKANIA OBIEGU POWIETRZA) by umożliwić wyciągnięcie wentylatora (dokładny opis znajdziesz tutaj)

Kiedy wentylator wraz z obudową jest już na zewnątrz zabieramy się za zdjęcie pasków wieloklinowych – opis jak to zrobić znajdziesz tutaj.

Teraz możemy się zająć odkręceniem czterech śrub trzymających koło pasowe (biała strzałka), do ich odkręcenia potrzebujemy nasadki na torx w rozmiarze E14 oraz krótką przedłużkę (nie dłuższą niż10 cm).PAMIĘTAJMY O ZABLOKOWANIU KOŁA PASOWEGO DEDYKOWANYM DO TEGO KLUCZEM. Jeśli nie posiadamy takiego klucza zastępczo możemy użyć klucza do szlifierki kątowej (pod warunkiem, że odkręcamy koło pasowe w E46, E39 lub E38, w pozostałych wersjach nie da się go zablokować w ten sposób). Miejsce założenia blokady zaznaczono czerwoną strzałką.

Po odkręceniu wszystkich śrub spokojnie możemy wyjąć koło.

Składamy w odwrotnej kolejności. ŚRUBY TRZYMAJĄCE KOŁO PASOWE DOKRĘCAMY Z SIŁĄ 20 Nm na krzyż (np. lewo-prawo-góra-dół)

 

 

Poniżej znajdują się schematy prowadzenia pasków wielorowkowych.

Na czerwono zaznaczone są napinacze pasków.

 

Napinacz paska klimatyzacji naciągamy kręcąc kluczem w prawo natomiast napinacz paska głównego przekręcamy w lewo.